چرا بازی بسازیم؟

2894.jpgچرا بازی بسازیم؟
حالا دیگر سال‌هاست که از کوچه‌های شلوغ و قیل و قال بچه‌ها خبری نیست. زمانی که اغلب بازی‌های کودکان به هفت سنگ و الک دولک یا بازی با توپ پلاستیکی و فوتبال گل کوچک خلاصه می‌شد. حالا بیش از یک دهه می‌شود که کم و کیف بازی‌های کودکان تغییر کرده است. امروزه دیگر به جای گل کوچک، فیفا 2008 بر قلب‌های بچه‌ها حکمفرمایی می‌کند و جای هفت سنگ را مرد عنکبوتی گرفته است. با افزایش غیرقابل تصور اقبال از بازی‌های کامپیوتری در ایران و سراسر جهان مسئولان، کارشناسان و نهادهای بهداشتی، درمانی و اجتماعی به فکر افتاده‌اند که اگر نمی‌توانند از این اقبال و علاقه افراد جامعه نسبت به بازی‌های کامپیوتری بکاهند در عوض می‌توانند با ساخت بازی‌هایی که کمتر سلامت افراد را به خطر می‌اندازد. به تبع آن وزارت بهداشت و درمان ایران نیز تصمیم گرفته با ساخت بازی‌های رایانه‌ای که هم تحرک «بازی بازان» را افزایش داده و هم با توجه به فرهنگ ایرانی، بومی‌سازی شده است تلاش می‌کند تا گامی مثبت در جهت سالم‌سازی بازی‌های رایانه‌ای بردارد.

جای ما کجاست؟
شواهد نشان می دهد ما با تولید 130 بازی ایرانی در چند سال گذشته نبض کیفیت و کمیت بازار منطقه خاورمیانه را در دست گرفته ایم، جوری که با همین بضاعت کم در برابر جیبهای پرپول و سرمایه گذاریهای کلان کشورهایی مثل ترکیه و امارات فعلاً مقاومت کرده ایم و صدر جدول در قرق ایران است. قهرمانی که به دلایل مختلف قدرت رقابت با آمریکا، ژاپن، کانادا و فرانسه به عنوان تولیدکننده های اصلی بازی در جهان را ندارد. علت اول حجم باورنکردنی خرج جماعت فرنگی برای تولید بازیهایشان است که اصلاً در مخیله ما نمی گنجد. به طور مثال هزینه ای که برای تولید بازی‌های رایانه ای وطنی و تراز اولی مثل میرمهنا شده، یک پانصدم بودجه تولید بازی‌های رایانه ای مشابه این آثار در خارج از کشور است. یا برای ساخت بازی لطفعلی خان زند فقط 50 میلیون تومان خرج شده که اگر بخواهد تبلیغات تلویزیونی داشته باشد باید 100 میلیون تومان کنار بگذارد! استودیوهای خارجی معمولاًبرای تولید یک بازی 700 برابر ما هزینه می کنند. سندش هم خرج 60 هزار دلاری (معادل 108 میلیون تومان امروز!) برای بازی انگری بردز است که پروژه پیش پا افتاده ای به نظر می رسد اما احتمالاً برار با هزینه های تولید پروژه عظیم بومی مثل گرشاسپ است! محاسبه هزینه تولید پروژه هایی مثل call of duty با خودتان! از طرف دیگر در حال حاضر سالانه حدود 40 میلیون نسخه بازی رایانه ای و کنسولی خارجی در کشور به فروش می رسد که فقط 400 هزار نسخه آن ایرانی است. وقتی پای بازی‌های هزار تومانی قاچاقی در میان باشد، انتظاری بیشتر از فروش 10 درصدی بازی‌های ملی نیست.

بازی های کوچک:
وقتی سخن از بازی‌های رایانه‌ای و فرایند تولید آن‌ها می‌رود عموماً به بازی‌های پرخرج، سنگین و سه بعدی کامپیوتری یا کنسولی که غالباً اکشن یا اکشن ماجراجویی می‌اندیشیم و با این تصور وابستگی تولید بازی را به نهادهای دولتی ناگزیر دانسته تصدیق می‌کنیم که اگر حمایت‌های دولتی از آن قطع شود، حتماً صنعتی شکست خورده خواهد بود. غافل از این که بازی رایانه‌ای انواع و سبک‌های بسیار متفاوتی دارد و هزینه ساخت آن مانند فیلم‌های سینمایی از چند میلیون تا چند ده میلیون تومان متغیر است. اما بازی می‌تواند کوچک یا اصطلاحاً casual باشد و برای پلتفرم‌های دیگری نظیر تلفن همراه طراحی شود و سبک آن هم به طور مثال معنایی بوده و هزینه بسیار کمتری داشته باشد. بازی‌های کوچک کامپیوتری می‌تواند برای بازار ایران و تیم‌های کوچک موجود ریسک کمتری داشته و سریع‌تر آن‌ها را به سود کمتر اما حتمی برساند. این بازی‌ها بازار مناسبی دارند و با سرمایه گذاری و هدف گیری مناسب مخاطب امکان سودآوری هست.

حلقه مفقوده : تجاری سازی
بدون شک بازی‌های ساخته شده در داخل تا زمانی که با اقبال مخاطب مواجه نشوند نمی‌توانند در انتقال پیام‌ها و مفاهیمی که مورد نظر سیاستگذاران بوده موفق باشند. اقبال مخاطب به یک بازی به متغیرهای زیادی همچون سرگرم‌کنندگی و جذابیت‌های ذاتی بازی و نیز نحوه توزیع و سودآوری و گردش مالی آن وابسته است. سودآوری بازی به ماصل مهمی در این صنعت بازمی‌گردد که همان تجاری سازی بازی است. یکی از موانع تجاری سازی بازی‌ها در ایران جدی نبودن قانون حق مولف است. رقابت نابرابر بازی‌سازان داخلی با رقبای خارجی نیز از دیگر موانع این فرایند به شمار می‌آید ... جدی نبودن قانون کپی رایت در کشور و ورود بازی‌های خارجی با کیفیت بالا و قیمت پایین در بازار، بازی‌سازان ایرانی را مجبور کرده تا تولیدات خود را با قیمت پایین 2 تا 5 هزار تومان در اختیار مخاطب قرار دهند. از سوی دیگر وابسته بودن اغلب مراکز متولی تولید بازی به سازمان‌ها و بنیادها و اطمینان آن‌ها از بودجه‌های دولتی باعث کم‌توجهی بازی‌سازان به اصل تجاری سازی شده به نحوی که عموماً فارغ از دغدغه‌های توزیع و فروش و سودآوری به پرکردن گزارش عملکردهای سازمان متبوع خود می‌اندیشند.

بازی در دانشگاه:
نقش دانشجویان در طراحی و ساخت بازی‌های رایانه ای نقشی ضروری و منحصر به فرد است. به گونه‌ای که تولید اکثر بازی‌های رایانه ای ساخته شده تاکنون نیز مرهون تلاش گروهی از دانشجویان علاقه‌مند به این امر بوده است. فعالیت در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای یک تخصص میان‌رشته‌ای است که از یک سو، نیازمند دانشجویان رشته های هنر مانند نمایشنامه نویسی، گرافیک و انیمیشن و از سوی دیگر نیازمند مهندسین نرم افزار و برنامه نویسی است. حوزه دیگری که در میان تولیدکنندگان بازی در ایران کمتر به آن توجه شده و جای خالی آن احساس می‌شود حوزه تخصصی علوم انسانی، ارتباطات و مطالعات فرهنگی است. بدون شک برای تولید اثری راهبردی که بتواند پاسخگوی توقعات فراوانی که از بازی‌های رایانه‌ای می‌رود باشد مستلزم متخصصان این حوزه در کنار هنرمندان و تکنیسین‌هاست. از معدود اقدامات درخوری که در راستای تثبیت بازی‌سازی در دانشگاه‌ها شده افزودن 3 واحد درس اختیاری در مقطع کارشناسی رشته مهندسی نرم افزار کامپیوتر تحت عنوان «بازی‌سازی» و نیز تخصص «بازی‌های رایانه ای» در مقطع کارشناسی ارشد است که به عنوان اولین گام‌های آکادمیک کردن این رسانه جدید قابل قبول، اما نیازمند گسترش و توجه بیشتر است.

دغدغه ایرانی ، بازی ایرانی
همان طور که عامل ضلالت و گمراهی می‌شود، می‌تواند عامل هدایت هم باشد. اگر این رسانه را بشناسیم میوانیم از آن به جای ترویج الکل و قمار و بی بند و باری، برای آموزش و نهادینه کردن آموزه‌های فطری و انسانی و دغدغه‌های ملی مان استفاده کنیم. آموزه‌های چون پرهیز از اسراف، حمایت ازتولید ملی، عرق ملی و آگاهی‌های دینی. موج ساخت بازی‌های رایانه ای ایرانی- اسلامی نیز که چند سالی است در کشور راه افتاده از باتدا برپایه همین ضرورت‌ها شکل گرفت. اما واضح است که تلاش‌های مراکز دولتی برای به استفاده از ظرفیت‌های این رسانه نو کافی نیست و بایسته است همچون بسیاری دیگر از اتفاقات در طول انقلاب اسلامی، این بار هم بدنه اصلی مردمی که متشکل از تشکل های مردم نهاد و تربیتی است احساس وظیفه نموده با کسب تخصص های لازم گام به سمت تولید بازی‌های رایانه ای بر دارند.

فروش بدون فروشگاه:
نکته دیگری که معمولاً از نظر بازی‌سازان و گروه‌های کوچک مستقل که علاقمند به تولید بازی هستند مغفول مانده و موجب دلسردی آن‌ها نسبت به موفقیت در فروش و سودآوری است، توجه به شیوه‌های متنوع توزیع و فروش محصول است. بازار فروش بازی رایانه‌ای بسته به پلتفرم بازی متغیر است. به طور معمول فروختن بازی در یک پکیج DVD فیزیکی در فروشگاه های سطح شهر از طریق توزیع کنندگان به عنوان نحوه فروش فرض می‌شود. اما یک بازی موبایل آیفون می‌تواند در App store مربوط به اپل فروخته شود یا یک بازی آنلاین مانند تراوین درآمدش را از طریق فروش آیتم‌های داخل بازی به صورت آنلاین فراهم کند. لذا هر کدام از این نوع بازی‌ها و پلتفرم‌ها بازار مخصوص به خود را داشته و نحوه سودمندی در آن متفاوت است.

درآمدزایی:
درآمدی که معتبرترین نهاد پژوهشی در عرصه صنعت سرگرمی (house water price) برای بازار جهانی بازی در سال جاری میلادی پیش بینی کرده است 87 میلیارد دلار یعنی دو برابر درآمد نفتی ایران در سال گذشته است. چنین رقمی نشان‌دهنده اهمیت جنبه اقتصادی این بازی‌ها در جهان امروز است. راه‌های کسب درآمد در دنیای بازی‌های رایانه‌ای به ساخت یک عنوان و فروش آن ختم نمی‌شود. زمانی که یک بازی ساخته می‌شود سازندگان آن می‌توانند با استفاده از ارایه محتویات جدید برای مدت‌ها عنوان خود را زنده نگه دارند و البته درآمد کسب کنند. به عنوان نمونه پس از گذشت چند ماه از انتشار یک بازی یک DLC (بخش‌های جدید قابل دانلود برای یک بازی) جدید برای بازی منتشر می‌شود و کسانی که عاشق این بازی بوده‌اند بی چون و چرا و به سرعت DLC جدید را می‌خرند. حالا فرض کنید یک ماه بعد یک DLC جدیدتر برای بازی منتشر شود و به همین ترتیب سازندگان یک بازی برای مدت‌ها می‌توانند از اثر خود برای کسب درآمد استفاده کنند.

اشتغال زایی:
صنعت بازی‌سازی حوزه کاری نوظهوری است که هر روز در حال گسترده‌تر شدن است و زمینه ایجاد صدها هزار شغل را ایجاد کرده است. باید توجه داشت که اشتغال زایی از طریق صنعت بازی‌سازی فقط منحصر به شغل‌هایی که مستقیماً به ساخت بازی مربوط می‌شوند نیست. حوزه‌هایی همچون ساخت کنسول‌ها، بسته بندی و حتی انبارداری و ارسال و هزاران شغلی که در این زمینه‌ها ایجاد شده است نیز به طور غیر مستقیم از مشاغل این صنعت محسوب می‌شوند.

مدیریت خوره بازی:
باور های نادرست را دور بزنیم
وقتش را پر کنیم
تشویق کنیم و تنبیه کنیم
از دل برود هر آنکه از دیده برفت

باز ی هایی مانند:
گرشاسب ،نجاتگر، آسمان دژ2، میرمهنا ،سیاوش، راز دژها، سیاره میترا ،مبارزه در خلیج عدن، شیطنت های علیمردان خان،کوهنورد، قتل در کوچه های ط هران 1312، طلای سیاه، گاندو ، گربه قجری، عصر پهلوانان، سیاره خاموش،تراتئون،ترکمن چای ، عصر پهلوانان رویین تن، شمشیر نادر،شتاب در شهر ، مقاومت ،مامور ویژه،والفجر 8،جاده های نبرد، هنر سرعت،سالهای سیاه، زندگی جدید سارا،نجات بندر ، شبگرد، چریک،کارگاه تیزبین،شکست حصر آبادان،عصر پادشاهان

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
کپچا تصویری
کارکترهایی که در تصویر نمایش داده میشوند را وارد کنید